Vietnam: Hoi An & Hué - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Pim en Lindsey - - WaarBenJij.nu Vietnam: Hoi An & Hué - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Pim en Lindsey - - WaarBenJij.nu

Vietnam: Hoi An & Hué

Blijf op de hoogte en volg Pim en Lindsey

04 Juni 2017 | Vietnam, Hué

Xin chào!

En of Hoi An een sfeervolle stad is: het schattigste stadje waar we tot nu toe zijn geweest. Het is maar goed dat we overal niet al te lang kunnen blijven en geen ruimte hebben in onze backpacks, anders had Lindsey Hoi An waarschijnlijk leeggekocht. Er zijn in Hoi An namelijk super veel leuke kledingzaakjes en je kan heel veel op maat laten maken. Daarnaast hangt het stadje vol met lampions, wat 's avonds zorgt voor een kleurrijk geheel. Op dit moment verblijven we in Hué; een wat meer culturele stad.

Dag 23 - 29 mei
Vandaag zijn we om 7 uur 's ochtends aangekomen met de nachtbus in Hoi An, waar we gelijk bedolven werd onder de mensen die van alles aanboden: taxi's, hotels, tours en een mannetje die bleef vragen 'where are you going?'. Het was duidelijk dat iedereen precies weet wanneer een bus met toeristen aankomt. Eigenlijk wel het laatste waar je zin in hebt na een 12 uur durende rit in de nachtbus. Na iedereen van ons af te hebben geslagen staan we om 7:15u al op de stoep van het hotel; daar keek de gastvrouw toch wel even gek van op. Gelukkig konden we al redelijk vroeg de kamer in en zijn we daarna Hoi An gaan verkennen; het blijkt een perfecte stad om op de fiets te verkennen. We genieten van een echte cappuccino (eindelijk!) aan de rivier en bezoeken de vele winkeltjes. 's Avonds gaan we naar de avondmarkt, waar het opvallend druk is. We genieten hier ontzettend van alle gezellige gekleurde lampions en de verkeersvrije gebieden.

Dag 24 & 25 - 30 & 31 mei
Op 30 mei hebben we de tijd om heerlijk op het strand te liggen. 's Avonds doen we een kookcursus en leren we springrolls, curry en rice pancakes maken. Op 31 mei gaan we opnieuw de stad in, bezoeken heel wat winkeltjes en sturen uiteindelijk een pakket richting Nederland met typische spulletjes uit Hoi An en Vietnam (zodat we tóch een beetje konden shoppen). 's Middags verkennen we een eilandje vlakbij Hoi An. 's Avonds eten we in een lokaal tentje bij de avondmarkt. We eten sowieso vaak bij de lokale tentjes. Door het toerisme wordt er veel Westers eten aangeboden, maar dit heeft een heel ander prijskaartje dan het lokale eten. 's Avonds drinken we cocktails aan de rivier tussen de vele gekleurde lampions. Overigens is het overal Happy Hour en probeert iedereen je binnen te krijgen in zijn restaurant / café / bar.

Dag 26 - 1 juni
De laatste dag in Hoi An; tijd voor een stranddag. We liggen de hele middag op onze strandbedjes onder een parasol. Lindsey drinkt kokosmelk onder het mom van; 'drink met je billen bloot melk uit een kokosnoot..'. 's Avonds genieten we van een prachtige zonsondergang aan het strand.

Dag 27 - 2 juni
Vandaag gaan we met twee Easyriders van Hoi An naar Hué over de beroemde Hai Van pass; ook wel de top gear road genoemd. Deze kustweg door de bergen is beroemd geworden door een aflevering van topgear (zie YouTube). Het uitzicht was werkelijk prachtig; iets wat je eigenlijk niet mag missen als je gaat reizen door Vietnam. Als laatste stop zwemmen we bij de 'Elephant springs'; heerlijk fris bij een waterval. Eigenlijk is het een openbaar 'zwembad' voor lokale mensen. Aan het einde van de middag komen we aan in Hué, waar we van heerlijke lokale lekkernijen genieten en 's avonds langs de rivier lopen waar het weer opvallend druk is.

Dag 28 & 29 - 3 & 4 juni
Tijd voor cultuur! Deze twee dagen bezoeken we in Hué de citadel (de Keizerlijke stad van vroeger) en de tombes van keizer Minh Mang en Khai Dinh. Beide dagen is het ontzettend heet (ongeveer 40 graden); toch maken we zowel lopend als fietsend heel wat kilometers.
De oude Keizerlijke stad is ontzettend groot en op verschillende delen verwoest door oorlogen en natuurgeweld. Veel is wel gerestaureerd of wordt nog gerestaureerd. Het is vooral boeiend om te zien hoe de Keizerlijke familie hier vroeger heeft geleefd.
Beide tombes die we hebben bezocht waren op hun eigen manier indrukwekkend; een hele grote rustplaats gebouwd om vroegere keizers te eren. De tombe van Minh Mang omvat een heel groot symmetrisch park met verschillende tempels. De tombe van Khai Dinh bevat veel trappen en heeft duidelijk meer Europese invloeden met beton en mozaïek.

Morgen vertrekken we naar Phong Nha en zijn we officieel over de helft van Vietnam. In Phong Nha is een groot park dat één van de grootste kalksteenlandschappen ter wereld is. Er zijn hier heel veel mooie grotten; daarover volgt volgende week meer!

Liefs uit Hué

• 04 Juni 2017 - 20:13

Sylvia:

Wat is het daar mooi zeg!