Laos: Pakse & Don Det - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Pim en Lindsey - - WaarBenJij.nu Laos: Pakse & Don Det - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Pim en Lindsey - - WaarBenJij.nu

Laos: Pakse & Don Det

Blijf op de hoogte en volg Pim en Lindsey

15 Juli 2017 | Laos, Don Det Tok

Sabaidee,

Ondertussen zijn we alweer in de hoofdstad van Cambodja, Phnom Penh. Dat betekent dat dit het laatste reisverslag over Laos is. We hebben de mooiste plekken van Laos tot het laatst bewaard. De natuur rondom Pakse en Don Det is geweldig.

Dag 60 & 61 - 5 & 6 juli
We vliegen in een propellorvliegtuig van Vientiane naar Pakse. Nu is Pakse zelf niet heel boeiend, maar we verblijven hier toch één dag om het stadje te bekijken en plannen te maken voor een bezoek aan het Bolaven plateau.

In Pakse zelf bezoeken we de lokale ochtendmarkt op de fiets, wat tegelijkertijd ook de grootste markt van Laos is. Vooral leuk om een keer naar een lokale markt te gaan i.p.v. een markt die op toeristen is gericht. Ook gaan we naar een gigantische Boeddha op een berg, waar we een mooi uitzicht hebben over Pakse. Wanneer we die berg af willen lopen begint het keihard te regenen (de laatste tijd hebben we standaard iedere dag een flinke regenbui).

Dag 62 - 7 juli
We vertrekken op de scooter vanuit Pakse richting het Bolaven plateau; een plateau vol prachtige natuur, koffieplantages en watervallen. Op de heenweg bezoeken we de eerste waterval en stoppen we bij een koffieplantage om lokale koffie te drinken. We overnachten in Tad Lo, een heerlijk rustig plaatsje in de buurt van een waterval. We verblijven hier in een guesthouse aan de rijstvelden mét hangmat. 's Avonds helpen we koken en eten we met het hele Laotiaanse gezin en de andere toeristen (de lekkerste maaltijd tot nu toe!). Omdat het verblijf in Tad Lo zo goed bevalt, besluiten we nog een nachtje te blijven.

Dag 63 - 8 juli
Vandaag bezoeken we een waterval in de buurt van Tad Lo, waar we echt een fantastisch uitzicht hebben. We zwemmen bij de waterval, maar genieten vooral van het uitzicht en de waterval die gigantisch ver naar beneden valt. In de middag bezoeken we een resort in Tad Lo waar twee olifanten zich iedere middag in de rivier wassen. Wanneer de olifanten gewassen worden is onbekend (het is PDR Laos, wat staat voor People's Democratic Republic maar ook vaak gebruikt wordt voor 'Please Don't Rush' ;)). We hebben geluk en zien de olifanten in de rivier; een hele indrukwekkende ervaring en wat zijn ze groot van zo dichtbij. Lindsey heeft zelfs een olifant geaaid, heel bijzonder om mee te maken. We wilden niet meewerken aan olifantenkampen waar de olifanten slecht behandeld worden of waar horden toeristen op afkomen, daarom was dit een mooi alternatief.

Dag 64 - 9 juli
Het is toch echt tijd om terug te gaan richting Pakse, al vinden we het jammer dat we Tad Lo alweer moeten verlaten. We willen vroeg vertrekken omdat het wel een stuk rijden is naar Pakse en we nog verschillende watervallen willen bezoeken onderweg. Zoals wel vaker in Laos moeten we zo ongeveer een uur wachten op ons ontbijt, waardoor ons vertrek wat later wordt (PDR Laos). We bezoeken onderweg nog drie watervallen, allemaal heel verschillend en op hun eigen manier erg indrukwekkend.

Dag 65 & 66 - 10 & 11 juli
We moeten vroeg opstaan (6 uur) om de bus en longtailboot te pakken naar Don Det; één van de 4000 islands in het zuiden van Laos, tegen de grens van Cambodja aan. Na heel wat zoeken vinden we 'oké' bungalows aan de sunset kant van het eiland. De bungalows stellen niet veel voor, het uitzicht daarentegen is adembenemend en direct aan de Mekong rivier. Hier kunnen we vanuit onze hangmatten prima van genieten. Het is heel rustig op het eiland. Er rijden hier geen auto's, de smalle wegen bestaan uit zand en stenen (en heel veel modder! Autoverkeer is hier dus uberhaupt niet mogelijk).

Op 11 juli stappen we op de fiets (jaja alweer) om Don Det en het nabijgelegen eiland Don Khone te verkennen. We fietsen over de modderpaden door de jungle op stadsfietsen (gelukkig had Lindsey net onze schoenen gewassen...). We bezoeken het watervallenpark en zien hier watervallen waar een bizarre hoeveelheid water naar beneden komt, zoiets hebben we allebei nog nooit gezien. Wanneer we onze weg vervolgen over de smalle paadjes komen we twee keer een kapotte brug tegen waar we écht niet overheen kunnen. Na flink wat omfietsen en het tegenkomen van vele koeien midden op de smalle paden komen we weer terug op Don Det.

Dag 67 t/m 69 - 12 t/m 14 juli
Tijd voor een volle dag kayakken! We kayakken over de Mekong rivier, die regelmatig flink snel stroomt (met omslaande kayaks tot gevolg, gelukkig niet de onze). We bezoeken tijdens deze tocht nog twee gigantische watervallen (we hebben bijna een watervallen overdosis) en gaan de zeldzame Irrawaddy dolfijn spotten. Je moet geluk hebben om deze dolfijn uberhaupt te zien, en wij hebben ze gezien heel dichtbij de boot, gaaf!

De volgende dag heeft Lindsey Pim eindelijk overgehaald voor een relax dagje bij het zwembad, helaas begint het al snel te stortregenen waardoor het dagje zwembad letterlijk in het water valt...

Op 14 juli vertrekken we in de bus richting Phnom Penh (Cambodja). Daarover volgt meer in het volgende reisverslag!

• 16 Juli 2017 - 16:21

Sonja:

Ziet er weer spectaculair uit !! xx