Laos: Vang Vieng & Vientiane - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Pim en Lindsey - - WaarBenJij.nu Laos: Vang Vieng & Vientiane - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Pim en Lindsey - - WaarBenJij.nu

Laos: Vang Vieng & Vientiane

Blijf op de hoogte en volg Pim en Lindsey

05 Juli 2017 | Laos, Vientiane

Sabaidee,

We zijn alweer over de helft van onze reis! Afgelopen week hebben we in centraal Laos de steden Vang Vieng en Vientiane bezocht. We vlogen vandaag (jaja luxe) van Vientiane naar Pakse en zijn dus alweer in Zuid Laos beland.

Dag 54 & 55 - 29 & 30 juni
In deze dagen reizen we van Luang Prabang naar Vang Vieng, iets meer naar het zuiden van Laos. De reis verloopt op de gebruikelijke Laotiaanse manier; we worden met een tuk tuk naar het busstation buiten het centrum gebracht. Vervolgens moeten we nog 2 uur wachten tot het busje daadwerkelijk vertrekt (busjes rijden eigenlijk ook nooit weg als er nog een plek vrij is). Vervolgens denken we eindelijk te gaan rijden, maar moet de buschauffeur nog tanken. We zullen maar zeggen dat we er ondertussen wel aan gewend zijn.

Als we in Vang Vieng aankomen blijkt het een prachtige plaats te zijn qua natuur, omgeven door bergen en de Mekong rivier. Er is een ruim aanbod aan restaurants met zicht op de rivier en bergen, waar we genieten van een prachtig uitzicht.

Dag 56 - 1 juli
Vandaag huren we mountainbikes om naar de Tham Sang Triangle te fietsen. Dit is een groep van 4 grotten bij elkaar. Eén seconde nadat we de mountainbikes hebben gehuurd komt het met bakken uit de lucht. We hopen dat het snel stopt en we droog kunnen vertrekken, dit gebeurt helaas niet. Omdat we de mountainbikes niet voor niets gehuurd hebben vertrekken we toch. Binnen een minuut zijn we al doorweekt en nadat we na 45 min fietsen van de hoofdweg zijn afgeslagen komen we op een modderpad vol met gaten; zeker wel leuk om op te mountainbiken! We fietsen tussen de rijstvelden en bergen door naar de grotten.

Bij de eerste grot mogen we zelf naar binnen met een zaklamp. Het is hier heel donker, maar wel leuk om alleen een grot te kunnen bekijken zonder hordes toeristen. We vervolgen onze weg naar 2 kleinere grotjes, waar onder andere een gigantische boeddha in staat. We eindigen onze tocht bij de elephant cave, wat niet echt een grot blijkt te zijn, maar meer een boeddhabeeld tussen de stenen.

Dag 57 t/m 59 - 2 t/m 4 juli
Vandaag is het plan om te gaan tuben op de Mekong rivier. Ik hoor jullie denken; wat is tuben nou weer? Tuben is stroomafwaarts dobberen op de rivier in een grote oude binnenband van een tractor, het liefst met een blikje bier in je hand (volgens Pim). Eigenlijk betekent dit dus gewoon een middagje relaxen. We stoppen bij 2 verschillende barretjes en genieten van het uitzicht vanuit onze drijvende band.

De volgende dag vertrekken we naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. Een busreis die eigenlijk opmerkelijk vlekkeloos verloopt, ook wel eens fijn. De eerste dag in Vientiane bezoeken we het Nationaal Museum, waar veel tentoogesteld wordt over archeologie en de geschiedenis van Vientiane (heel uitgebreid, zonder een logische volgorde, dus eigenlijk was het best wel saai). Na dit 'leerzame museum' bezoeken we de Arc de Triomphe van Vientiane; inderdaad nagemaakt van Parijs. We hebben bovenop de Arc de Triomphe een mooi uitzicht over de stad.

Op de laatste dag in Vientiane bezoeken we het indrukwekkende COPE visitor center, waar wordt verteld over het UXO probleem in Laos. UXO = Unexploded Ordnance, oftewel onontplofte bommen uit de oorlog. De cijfers zijn schokkend: de US heeft tijdens de Vietnam oorlog 270 miljoen clusterbommen over Laos uitgegooid, waarvan 10-30% nooit ontploft is.
Er gebeuren hier daarom nog steeds veel ongelukken mee. COPE zorgt voor protheses en rehabilitatie centra voor mensen die armen of benen zijn verloren door contact met een UXO (maar ook voor mensen met ziekten of aangeboren afwijkingen). Ook wordt uitgelegd dat er een 'scrap handel' is ontstaan; veel kinderen in lokale dorpjes verzamelen 'scrap' (metaal van bommen), omdat ze hier geld mee verdienen. Logisch dat ze het doen voor het geld, maar tegelijkertijd heel gevaarlijk. Daarnaast bevat veel boerenland UXO's. Zelfs koken is gevaarlijk, want door de warmte kan een verborgen UXO tot ontploffing komen . Het is dus een groot probleem in Laos, er wordt hard gewerkt om alle bommen te ruimen.

Aan het einde van de dag bezoeken we het belangrijkste nationale boeddhistische monument van Laos (Pha That Luang); een groot gouden beeld met 4 tempels eromheen. Tempels, versierd met allerlei mozaïeken en veel goud. Dit zien we overal in het straatbeeld en is ondertussen al heel normaal voor ons geworden. Op deze effectieve dag hebben we zo'n 17 km gelopen, we blijven in ieder geval goed in beweging.

Khobchai!

• 06 Juli 2017 - 07:00

Dennis:

Dat klinkt weer heerlijk! Hoe bevalt het eten en hoe zijn de mensen?