Laos: Muang Khua, Nong Khiaw & Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Pim en Lindsey - - WaarBenJij.nu Laos: Muang Khua, Nong Khiaw & Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Pim en Lindsey - - WaarBenJij.nu

Laos: Muang Khua, Nong Khiaw & Luang Prabang

Blijf op de hoogte en volg Pim en Lindsey

29 Juni 2017 | Laos, Luang Prabang

Sabaidee!

Na een lange reis zijn we ondertussen alweer meer dan een week in Laos. Het heeft even geduurd voordat we weer een reisverslag hebben geschreven; het was tijd om wat te relaxen. Bovendien is het internet hier vaak lang niet zo goed als in Vietnam. Laos is prachtig, er is hier heel veel mooie natuur. De wegen zijn helaas wat minder, met regelmatig gaten erin waardoor de busreizen niet zo comfortabel zijn. Tot nu toe hebben wij het gevoel dat het in Laos allemaal veel rustiger aan gaat dan in Vietnam. We kunnen zelfs rustig over straat lopen en oversteken. Het verkeer stopt zelfs voor elkaar op kruispunten en er wordt nauwelijks getoeterd; iets wat we in Vietnam nooit gezien hebben. Er wordt ook niet zoveel naar ons geschreeuwd, en als de lokalen ons wel iets aan willen bieden volstaat één keer 'nee' zeggen. Ook wel fijn!

Dag 45 & 46 - 20 & 21 juni
Op 20 juni vertrekken we 's avonds in de slaapbus vanuit Sapa richting Laos; wat uiteindelijk een heel avontuur bleek. We moeten eerst met de bus naar Dien Bien Phu (Vietnam). De slaapbus wordt overvol gepropt en de gangpaden zitten vol met Vietnamezen (vol bestaat hier niet). Om 2 uur 's nachts worden alle mannen uit de bus geschreeuwd; de weg is te glad en te steil om omhoog te kunnen rijden. De mannen moeten de weg gaan 'maken', wat natuurlijk onmogelijk is. Gelukkig kan een vrachtwagen uiteindelijk helpen om de bus de heuvel op te slepen. Godzijdank was Lindsey ondertussen ook net op tijd uit de bus gevlucht. Op onderstaand filmpje is te zien waarom wij blij waren dat we er niet meer in zaten:

Nadat de bus bij andere gladde heuvels nog een aantal keer meerdere pogingen moest doen om omhoog te komen, zijn we veilig aangekomen in Dien Bien Phu op 21 juni. Hier worden we in een lokaal busje gezet, waar we anderhalf uur moeen wachten op alle medepassagiers en bagage. Ook deze bus zit weer overvol; al verandert dat niets aan de rijstijl van de chauffeur. Rond 10 uur zijn we bij de grens van Vietnam, waar we een uur moeten wachten op onze uitgaansstempel (mede doordat voordringen voor Vietnamezen de normaalste zaak van de wereld is). Vervolgens komen we aan bij de grens van Laos tien minuten voordat het loket dichtgaat. We moeten snel de visum formulieren invullen en vervolgens langs 6 (!) raampjes. Bij ieder raampje moeten we een aantal dollars betalen.

Uiteindelijk komen we zo'n 2 uur later dan gepland aan in Muang Khua (Laos). Dit blijkt een heel rustig en niet toeristisch dorpje. Helaas is er niemand te bekennen bij ons guesthouse en moeten we lang wachten. Als er eindelijk iemand komt, blijkt de kamer wel heel slecht. Ondertussen zijn we al zolang onderweg en zijn we wel toe aan een fatsoenlijke hotelkamer; we vertrekken daarom naar een guesthouse dichtbij het bootstation om de volgende dag door te kunnen reizen met de slowboat naar Nong Khiaw.

Dag 47 - 22 juni
We hebben geluk dat er een aantal toeristen in Muang Khua al een een dag langer zit te wachten tot de slow boat naar Nong Khiaw vaart (de boot vaart pas bij een minimaal aantal personen). Wij kunnen daarom op onze geplande dag naar Nong Khiaw vertrekken. We varen zo'n 4 uur over de snelstromende Nam Ou rivier door een prachtige omgeving (zittend op een houten plankje, maar dat mocht de pret niet drukken).

Dag 48 t/m 50 - 23 t/m 25 juni
We besluiten na onze lange reis vanuit Vietnam dat Nong Khiaw een ideale plek is om wat meer dagen te blijven relaxen. Het is een heerlijk rustig plaatsje met prachtige natuur en redelijk weinig toeristen. Én we kunnen hier zelfs ontbijten met yoghurt & fruit en ze hebben TAART.
Op 23 juni bezoeken we de Pathok grot; in deze grot hebben veel dorpelingen zich verscholen tijdens de oorlog en was daarom interessant om te bekijken. De volgende dag staan we vroeg op om naar één van de view points te lopen. Het was een steile en zware klim, maar het prachtige uitzicht was het meer dan waard. 's Middags kunnen we heerlijk relaxen bij het zwembad in de buurt van het dorp. Op 25 juni besluit fanatieke Pim het andere viewpoint te bezoeken. 's Middags gaan we voor een heerlijke traditionele 'Lao massage'; we genieten even van wat luxe in Nong Khiaw :).

Dag 51 t/m 53 - 26 t/m 28 juni
Vandaag reizen we door naar Luang Prabang, of eigenlijk stuiteren we in drie uur naar Luang Prabang achterin een busje. Daar aangekomen blijkt Luang Prabang een heel schattig stadje met een gezellig centrum. We bekijken het centrum, een aantal tempels en de bamboobrug waar je alleen in het droogseizoen over heen kan lopen. Iedere avond is er een grote avondmarkt in Luang Prabang. Hier is ook een zijstraat vol met eetkraampjes waar je een kommetje kan kopen die je kunt vullen met verschillende gerechten.

Op 27 juni houden we een sightseeing dag; we bezoeken Wat Xieng (het grootste tempelcomplex in Luang Prabang, een beetje vervallen) en het Royal Palace museum. Interessant om te kunnen zien hoe de koningen leefden. Rond zonsondergang bezoeken we Mount Phousi, een tempeltje op een heuvel waar je mooi zonsondergang kan kijken (wat uiteindelijk helaas tegenvalt).

Op 28 juni gaat de wekker om 5:30u om de Tak Bat te bekijken: monniken lopen in een lange rij langs de lokale bevolking om eten te krijgen, dit wordt ook wel de aalmoes ceremonie genoemd. Bijzonder om een keer mee te maken, wel erg vroeg. 's Middags gaan we naar de Kuang Si waterval, die echt heel mooi is. Er zijn meerder plekken waar je kan zwemmen en het water is prachtig blauw (en koud!). We kijken hier onze ogen uit.

Het plan was om op 29 juni door te reizen naar Vang Vieng, helaas moeten we dit een dagje uitstellen omdat Lindsey zich niet zo goed voelt (lang leve reizigersziekte). Morgen gaan we wel door naar Vang Vieng, daarna bezoeken we Vientiane, om vanuit daar op 5 juli door te vliegen naar Pakse (zuid Laos).