Thailand: Chiang Mai & Pai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Pim en Lindsey - - WaarBenJij.nu Thailand: Chiang Mai & Pai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Pim en Lindsey - - WaarBenJij.nu

Thailand: Chiang Mai & Pai

Blijf op de hoogte en volg Pim en Lindsey

10 Augustus 2017 | Thailand, Chiang Mai

Sawasdee Kha!

We zijn in het zuiden van Thailand beland, dus nu is het heerlijk tijd om te relaxen. Dat zijn we dan ook zeker aan het doen, daarom liet het reisverslag over noord Thailand ook even op zich wachten.

Dag 88 & 89 - 2 & 3 augustus
Vandaag is het tijd om Chiang Mai te verkennen. Er zijn in deze stad vooral veel tempels te vinden, die allemaal toch net weer anders zijn dan de eerdere tempels die we hebben bezocht. Daarnaast staat Chiang Mai bekend om een goede avondmarkt, welke uiteindelijk ook echt gigantisch blijkt te zijn; de grootste avondmarkt die we tot nu toe gezien hebben.
De volgende dag staat er een actieve dag op de planning: we gaan de berg beklimmen die uitkijkt over Chiang Mai. We moeten eerst 3 kilometer richting de berg lopen en komen dan in de jungle terecht. Dit is wel wat Chiang Mai charme geeft; de stad ligt letterlijk naast de jungle. We lopen langs verschillende watervallen omhoog door de prachtige natuur. Terug in het hotel genieten we met onze vermoeide benen van het verkoelende zwembad. Welverdiend, want we hebben meer dan 21 kilometer gelopen vandaag.

Dag 90 & 91 - 4 & 5 augustus
We reizen door naar Pai, een bergdorpje zo'n 3 uur rijden van Chiang Mai. Deze weg staat bekend om zijn vele bochten en de daardoor misselijke toeristen in busjes. Als we in Pai aankomen blijkt het een heel gezellig klein stadje en hangt er een gemoedelijke sfeer die we eigenlijk wel een beetje misten in Chiang Mai.

Op 5 augustus gaan we een volle dag raften! We hebben er allebei veel zin in, maar als de wekker om 6 uur gaat is het toch wel even vroeg. We starten met een ontbijt inclusief veiligheidsinstructies. Daarna moeten we een uur over bergwegen rijden waarna we overstappen op een terreinwagen die ons door de natuur en zeer steile wegen naar het startpunt voor het raften brengt. Onderweg zien we heel dichtbij gibbons zitten en slingeren; één van de dieren die we toch graag wilden zien op deze reis.
Nadat de verschillende commando's nog een keer zijn herhaald stappen we in de raft. De stuurman van onze raft laat ons bijna direct onder een waterval varen onder het motto van 'een goed begin is het halve werk'. Voor de lunch zijn alle stroomversnellingen nog redelijk rustig. Na de lunch begint het echte werk en zijn de stroomversnellingen heviger. Ondertussen kunnen we op rustige delen van de rivier af en toe dobberen in onze zwemvesten (en eten we uiteindelijk zelfs sticky rice terwijl we heerlijk aan het dobberen zijn). Gelukkig hebben wij op onze boot de 'crazy captain' zoals hij zichzelf noemt die extra uitdagingen creëert en ervoor zorgt dat de boot regelmatig achterstevoren de stroomversnellingen ingaat.
Eén van de leukste dagen tijdens onze reis!

Dag 92 - 6 augustus
Ook de tweede dag zijn we actief bezig in Pai; we huren mountainbikes om door de bergen naar verschillende bezienswaardigheden te fietsen. We fietsen eerst naar een kleine waterval en bezoeken vervolgens de 'land split'; een enorme scheur in een boerenland ontstaan door aardbevingen. Het is leuk om de land split te bekijken, maar nog leuker en heel aardig zijn de mensen die alles organiseren op deze plek. We drinken hier heerlijke roselle juice en lunchen met allerlei producten van het land. Niet voor een vaste prijs; je geeft wat je vindt dat het waard is. Een erg leuk concept!
Na deze gezellige plek fietsen we door naar Pai Canyon; een heel bijzonder zandstenen landschap met soms maar hele smalle paadjes met diepe afgronden. Pai Canyon zelf is prachtig, net zoals het uitzicht.
Daarna fietsen we door naar de Memorial Bridge: de brug die is gebouwd als herinnering aan de brug over de Pai rivier tijdens de tweede wereldoorlog.
Als laatste bezoeken we een groot boeddha beeld op een uitzichtpunt. De weg ernaar toe is de meest steile die we ooit gefietst hebben, maar het levert wel een mooi uitzicht op (leuk om de dag af te sluiten :)).

Dag 93 - 7 augustus
Het is vandaag alweer tijd om terug te reizen naar Chiang Mai. Dankzij onze chauffeur die als een gek rijdt zijn we met 2,5 uur i.p.v. 3 - 3,5 uur alweer terug in Chiang Mai. 's Middags worden we opgehaald voor een Thaise kookcursus. We gaan eerst richting de lokale markt voor uitleg over lokale kruiden en groenten. Een groot deel herkennen we al van de rest van onze reis. We leren tijdens de kookcursus ontzettend veel verschillende gerechten koken, onder andere Pad Thai, Tom Yam, verse springrolls, papaya salade, mango met sticky rijst en verschillende curry's. Uiteindelijk mochten we genieten van onze heerlijke zelfgemaakte maaltijden! Een zeer geslaagde kookcursus.

Dag 94 & 95 - 8 & 9 augustus
Onze laatste dag in Chiang Mai en ook gelijk de laatste dag in het noorden van Thailand. Vandaag houden we een relax dag; we kunnen heerlijk uitslapen en gaan daarna naar het winkelcentrum in de buurt om koffie te drinken en wat te shoppen. 's Middags reorganiseren we onze spullen voor onze vlucht van morgen richting Phuket en maken we nog even gebruik van het zwembad.

Op 9 augustus moeten we om 6:30u vertrekken met de taxi naar het vliegveld (die uiteindelijk niet op komt dagen). Daarna hebben we twee keer een vlucht van ongeveer een uurtje met een overstap op Bangkok. Het verloopt allemaal soepel en rond 14u komen we veilig aan in ons verblijf in Phuket. We waren bang dat het zou regenen omdat het nu regenseizoen is aan de westkust van Thailand, maar we hebben geluk en het is prachtig weer!

Wij gaan voorlopig even genieten van de zon voordat we weer terug gaan naar Nederland. Er zal in ieder geval nog wel een reisverslag volgen over de prachtige eilandjes hier in Zuid Thailand. Nu gaan wij weer verder met genieten op het strand!

Liefs