Cambodja: Siem Reap & Battambang - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Pim en Lindsey - - WaarBenJij.nu Cambodja: Siem Reap & Battambang - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Pim en Lindsey - - WaarBenJij.nu

Cambodja: Siem Reap & Battambang

Blijf op de hoogte en volg Pim en Lindsey

02 Augustus 2017 | Cambodja, Khett Siem Reab

Het laatste reisverslag over Cambodja! We zijn op dit moment onderweg van Bangkok naar Chiang Mai (Thailand), een treinreis van zo'n 12 uur dus alle tijd om het reisverslag te schrijven.

Dag 80 -25 juli
Het plan voor vandaag is om Siem Reap te verkennen en een plan te maken om morgen Angkor (de oude hoofdstad van Cambodja) te bezoeken. Siem Reap is een sfeervolle stad, met leuke markten. We gebruiken onze inmiddels goed ontwikkelde afding skills om voor leuke prijsjes wat nieuwe spullen te scoren. Aan het einde van de middag stappen we op mountainbikes richting Angkor, dat zo'n 10 km buiten Siem Reap ligt. Tickets die na 17u gekocht worden voor de volgende dag, zijn geldig voor de avond van de huidige dag. Omdat het park gigantisch is, en de tickets voor Aziatische begrippen duur zijn, willen we hier graag van profiteren. We bezoeken daarom op deze avond alvast de eerste tempels en vangen al een glimp op van het beroemde Angkor Wat.

Dag 81 - 26 juli
Een volle dag Angkor staat op de planning. Om 4u (!) gaat de wekker en om 4:45u staat zoals afgesproken een tuk tuk op ons te wachten die ons de hele dag door het park zal rijden. Het plan is om zonsopgang te kijken bij Angkor Wat omdat dit een heel mooi plaatje moet opleveren. Helaas is het heel bewolkt en regent het, van een zonsopgang is dus geen sprake. Wel kunnen we als één van de eersten Angkor Wat in, die we daardoor heel fijn kunnen bekijken zonder andere toeristen.

Het voelt de hele dag alsof we in een soort wonderwereld lopen. Onze favoriete tempel is Ta Phrom, de jungle tempel: zoals de naam al doet vermoeden groeit de jungle hier in de tempel. De tempels zijn allemaal gigantisch groot, delen zijn ingestort (de tempels zijn allemaal gebouwd tussen 900 en 1300), de pilaren bevatten bizar veel details en iedere tempel heeft zijn eigen betekenis (dedicated to the mother / father / teacher etc.).

Uiteindelijk zijn we van 5 uur 's ochtends tot 17u 's avonds in het park geweest. We hebben zo'n 10 tempels bezocht en hebben veel meer kunnen zien dan we van tevoren bedacht hadden. Mede dankzij onze schattige tuk tuk chauffeur en tegelijkertijd onze gids was deze dag een groot succes; een plek krijgt toch veel meer betekenis als je het verhaal erachter kent.

Dag 82 - 27 juli
Vandaag hebben we niet zoveel plannen; een rustige dag na de volle dag van gisteren. We ordenen de foto's van gisteren, want in Angkor blijf je foto's maken zo mooi is het. We plannen onze reis verder omdat we morgen alweer naar onze laatste bestemming in Cambodja gaan en daarna doorreizen naar Thailand.

Dag 83 - 28 juli
Tijd om door te reizen naar onze laatste bestemming in Cambodja: Battambang. Bij aankomst rennen een stuk of 20 tuk tuk chauffeurs achter onze bus aan en proberen vanaf buiten al dealtjes te sluiten. We zijn hier ondertussen aardig aan gewend: als je uitstapt word je bedolven onder deze chauffeurs en weet je niet meer wie je kiezen moet. We scoren uiteindelijk een gratis ritje naar het hotel met de deal dat we morgen een dagtrip doen met deze chauffeur.

Pim geniet vandaag van zijn 'noodle dag', wat betekent ontbijt-lunch-diner met noodles (ja hij is gek, maar noodles als ontbijt is hier normaal). We genieten de rest van de dag van het stadje aan de rivier, een mooie tempel en een terrasje in de zon (eindelijk schijnt de zon weer!).

Dag 84 - 29 juli
Vandaag doen we weer een tuk tuk tour. We starten met de bamboo train; op een oud spoor met karretjes van bamboo rijd je naar een klein dorpje een aantal kilometers verderop. De karretjes gaan nog best hard! Een leuke ervaring tussen de prachtige natuur. Wanneer je een tegenligger tegenkomt moet één van de karretjes van het spoor worden gehaald. De regel is dat het karretje met de meeste mensen eraf moet (of de chauffeurs houden een discussie over wie eraf moet).

Vervolgens gaan we naar de 'crocodile farm', waar we een baby krokodil vasthouden van nog maar 1 week oud. Daarnaast bekijken we de volwassen krokodillen, die helaas met velen in kleine hokken zitten.
Aan het einde van de dag vertrekken we naar een berg, zo'n 15 km buiten Battambang. We lopen de berg op, bekijken de verschillende tempels (waar heel veel apen bij zitten) en genieten van een prachtig uitzicht over het platteland en de stad. We bezoeken hier ook de 'killing cave', vergelijkbaar met de vreselijke killing fields die we vorige week hebben bezocht.

Als we weer beneden zijn gaan we op een terrasje zitten bij de 'bat cave' om te wachten op de grote stroom vleermuizen die hier iedere dag uit de grot vliegen tussen 18u en 19u. Een heel bijzonder gezicht.

Dag 85 - 30 juli
We huren mountainbikes om naar Wat Ek Phnom (een tempel) te fietsen. Niet zozeer om de tempel te bekijken (tempels hebben we wel genoeg gezien), meer omdat de tocht erheen leuk schijnt te zijn. En dat klopt! We fietsen langs de rivier en zien het echte lokale Cambodja. Vele vrolijke kinderen én volwassenen roepen onderweg 'hello' en zwaaien enthousiast. Onderweg komen we weer verschillende mooie tempels tegen en ook de tempel bij het eindpunt met ruïnes is wel een bezoek waard.

Dag 86 & 87 - 31 juli & 1 augustus
Deze 2 dagen zijn reisdagen. Op 31 juli reizen we Cambodja uit richting Thailand (Bangkok). We moeten zo'n anderhalf uur wachten tot we Thailand in kunnen. Daarna nemen we de trein vanaf de grens naar Bangkok, een ritje van 6 uur, kosten: 48 Bath p.p. (ongeveer 1,25 euro!). We zijn om 8 uur uit Battambang vertrokken en komen om 20u in Bangkok aan.

Op 1 augustus reizen we de hele dag met de trein van Bangkok naar Chiang Mai (het noorden van Thailand); opnieuw een reis van zo'n 12 uur.

We hebben ontzettend genoten van Cambodja, zeker door het bezoek aan Angkor dat heel indrukwekkend was. Toch hadden we wel zin om naar Thailand te gaan en kijken we er vooral naar uit om de eilandjes te gaan bezoeken in onze laatste drie weken.

Kortom, alles gaat prima hier, we genieten en de tijd vliegt. Met een maandje zijn we alweer thuis!

• 03 Augustus 2017 - 07:45

Dennis:

Angkor Wat lijkt eindeloos volgens mij hadden wij 1000 foto's in 3 dagen. Karretjes zien er leuk uit.
    Alleen als je naar de eilanden toe wil reis je nu de verkeerde kant op ;)
    Veel plezier in Chang Mai een mooie stad (niet zo druk en geen hoogbouw) waar je goed kan relaxen en makkelijk de jungle in.

Tot snel!

• 03 Augustus 2017 - 17:04

Pim:

Wij hadden 700 foto's in 1 dag. Inmiddels hebben ze de toegangsprijzen voor Angkor iets verhoogd: van 20 USD naar 37 USD voor 1 dag. Na Chiang Mai en Pai vliegen we naar Phuket :)