Bangkok (week 1) - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Pim en Lindsey - - WaarBenJij.nu Bangkok (week 1) - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Pim en Lindsey - - WaarBenJij.nu

Bangkok (week 1)

Blijf op de hoogte en volg Pim en Lindsey

15 Mei 2017 | Thailand, Bangkok

Sawasdee Khap / Kha!

Na een lange vlucht zijn we veilig aangekomen in Bangkok. Onze algemene indruk van Bangkok is vooral heel druk en chaotisch. Het maakt niet uit hoe smal de straatjes zijn, scooters rijden er echt overal. Er zijn bizar grote verschillen tussen de wijken; van tempels tot krottenwijken tot bananenplantages. De uitbundig met goud versierde tempels staan letterlijk tussen de arme huizen. Er zijn hier ontzettend veel eetkraampjes. Het stinkt regelmatig en veel gebouwen zijn vies en daardoor ook wat deprimerend. Overal proberen de mensen ons iets aan te smeren: taxi, tuk tuk, maatpakken, massages, eten, toeristische trips of er wordt gevraagd of we verdwaald zijn (we komen duidelijk niet hier vandaan).

Het Thais blijkt een onmogelijke taal en verder dan 'sawasdee khap' (goedendag voor mannen), 'sawasdee kha' (goedendag voor vrouwen), en 'khawp khun khrap / kha' (bedankt voor mannen / vrouwen) komen we niet. Het niveau Engels is hier niet al te hoog, maar met handen en voeten komen we er altijd wel uit.

We zullen in deze blog een beschrijving met wat foto's geven van onze eerste week in Bangkok.

Dag 1 & 2 - 7 & 8 mei
We vertrekken naar Bangkok na eerst koffie te hebben gedronken met de families op Schiphol. Na een overstap in Zürich komen we veilig aan in Bangkok. Bij aankomst in Bangkok gaan we met de skytrain (tram) naar ons hotel toe. 's Middags even de stad in gelopen, waar al snel blijkt dat de afstanden hier heel groot zijn (met gelijk een paar blaren bij Lindsey tot gevolg). Ook het verschil tussen arme en rijke gedeelten in Bangkok bleek bizar groot. 's Avonds heerlijk Thais gegeten bij een restaurant in de buurt van het hotel.

Dag 3 - 9 mei
Vandaag staan Siam en het Lumpini park op de planning. Eerst bezoeken we Wat Benchamabophit, een tempel. Deze tempel is niet één van de bekendste, maar was toch zeker de moeite waard (gemaakt van marmer). Na de tempel gaan we met de tuk tuk naar Lumpini park; een leuk ritje waaruit nog meer duidelijk werd hoe chaotisch en druk het verkeer in Bangkok is. Na door het Lumpini park te hebben gelopen, zijn we naar Siam square gegaan; het shoppingcenter van Bangkok, waar we ook het MBK hebben bezocht (gigantisch grote shopping mall). Op de markt voor het MBK hebben we streetfood gegeten.

Dag 4 - 10 mei
Hoera, Lindsey is jarig! Vandaag is het plan om richting Wat Po en The Grand Palace te gaan, beide dichtbij China Town. We gaan met de metro naar China Town, daar is het net zoals in vele andere delen van Bangkok druk, maar dan nog net een beetje erger. Bij bepaalde kruispunten weten we niet hoe we ooit aan de overkant van de straat moeten komen, zoveel verkeer komt er van alle kanten. Bij het eerste koffietentje koffie gedronken, mét taart; want bij je verjaardag hoort taart. Vervolgens op naar Wat Po; één van de grootste tempelcomplexen in Bangkok met een gigantisch grote gouden liggende Buddha, indrukwekkend mooi. Daarna waren we van plan richting het Koninklijk Paleis te gaan, maar dat is helaas gesloten ivm een evenement. Daarom maar terug richting de metro; onderweg nog even langs een andere tempel (Wat Ratchabophit).

's Avonds willen we naar een skybar om Lindsey's verjaardag te vieren; deze blijkt echter gesloten. Vervolgens gaat het ook nog regenen en kan Lindsey op haar slippers door Bangkok schaatsen.

Dag 5 - 11 mei
Vandaag staat een fietstour bij Co van Kesssel op de planning. De fietstocht gaat eerst door China Town en de drukke delen van Bangkok. We fietsen langs luxere huizen, maar ook midden door sloppenwijken, soms zelfs door huizen van mensen heen. Vervolgens stappen we in een longtailboot richting het 'Venetië van Bangkok'; allerlei huizen in het water op palen. Het ging tijdens deze boottocht keihard regenen; onze eerste echte tropische regenbui, waarbij een poncho echt onmisbaar was. Als we na deze boottocht weer verder fietsen staan we opeens tussen de bananen plantages. Bangkok heeft bizar veel verschillende gezichten. Vervolgens nog een heerlijke Thaise maaltijd gegeten in een lokaal restaurant en met de longtailboot en fietsend terug naar het startpunt. Een hele leuke ervaring.

s' Avonds doen we een nieuwe poging om een drankje te gaan doen in een Skybar voor Lindsey's verjaardag, dit keer bij 'Cielo'; en dat lukt! Cocktails drinken bij een fantastisch uitzicht over Bangkok; er zijn slechtere plekken om je verjaardag te vieren :).

Dag 6 - 12 mei
Dagtrip Ayutthaya; we gaan met de trein vanaf Bangkok naar de oude hoofdstad van Thailand (80 km ten noorden van Bangkok). Een leuke ervaring in de trein tussen veel lokale bevolking die allerlei eten en drinken proberen te verkopen aan boord; heel druk was het! Bij aankomst wil iedereen van de taxi / tuk tuk etc zich weer met ons bemoeien, maar wij als echte Hollanders besluiten fietsen te huren. In Ayutthaya staan heel veel overblijfselen van (verwoeste) tempels, voornamelijk torens en buddha's. Daarnaast worden veel nieuwe tempels gebouwd. Mooi om te zien, maar niet heel erg indrukwekkend na de mooie tempels die we in Bangkok hebben gezien. We eten nog wat in Ayutthaya en vertrekken dan weer met de 'snellere' trein naar Bangkok, die minder vaak stopt, maar er net zo lang over doet.

Dag 7 - 13 mei
Vandaag gaan we naar Chatuchak weekend market; de grootste markt ter wereld (meer dan 8000 stalletjes). En groot is de markt ook zeker; je hebt geen idee waar je wel en niet bent geweest (ook al is de markt ingedeeld in secties en zijstraten (Thais: Soi)). Erg leuk om te zien en overheen te lopen. Net als overal in Bangkok was het hier heel druk. Er is hier ook echt van alles te koop: heel veel kleding en accessoires, eten (natuurlijk), antiek, keramiek, meubels, boeken en nog veel meer.

Dag 8 - 14 mei
We zorgen dat we de eerste spullen een beetje gepakt zijn, omdat we morgen naar Ho Chi Minh (Vietnam) vliegen. Daarna vertrekken we met de Chao Praya express boat naar Wat Arun; een hele mooie tempel. Vervolgens gaan we naar Bar 342; een bar met uitzicht over het Koninklijk Paleis en de Chao Praya river. Hier drinken we heerlijke cocktails tijdens happy hour. Vervolgens eten we bij een food market in Siam en vertrekken we terug naar het hotel.

Na de eerste week zijn we aardig gewend aan de hitte (een groot verschil met de temperatuur toen we uit Nederland vertrokken) en drukte in Bangkok, maar wel blij dat we doorvliegen naar Ho Chi Minh. Na Ho Chi Minh willen we richting het strand gaan; even rust opzoeken na alle drukte in de stad.

Liefs van ons.

• 15 Mei 2017 - 19:30

Sonja:

Ziet er goed uit. Leuke ontspannen foto's zo samen!
    Liefs xx

• 22 Mei 2017 - 10:27

Dennis:

Leuk om de verhalen te lezen en weer even weg te dromen naar andere werelden. Nu weer aan het werk ;). Have fun!